Aktualności

Wróć do listy
Kalendarz
23 października 2024

II FORUM JAKOŚCI DANYCH

23 października 2024 roku, w środę, w Sali Multimedialnej Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Dobrej 55, odbyło się II Forum Jakości Danych. Była to druga edycja konferencji branży badawczej w pełni poświęcona tematyce jakości danych uzyskiwanych z badań marketingowych, naukowych i społecznych.

Celem Forum jest inspirowanie do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, a w tym roku tematyka wydarzenia skupiła się na trzech kluczowych wyzwaniach związanych z procesami badawczymi: rekrutacji uczestników, utrzymaniu wysokiej jakości danych oraz cyberbezpieczeństwie.

II Forum Jakości Danych

Udział w wydarzeniu wzięło stacjonarnie i zdalnie ponad 300 przedstawicieli z ponad 100 organizacji. Wysłuchano 11 inspirujących prelekcji z udziałem ekspertów rynku badawczego, którzy na potrzeby Forum, przeprowadzili dedykowane badania i eksperymenty, a których wynikami podzielili się z jego uczestnikami. W tej edycji wystąpili również eksperci z dziedziny prawa oraz e-szkoleń, którzy pokazali dodatkowe możliwości, wynikające ze współpracy pomiędzy firmami badawczymi, a specjalistami z dziedziny prawa cyfrowego i innowacyjnego e-lerningu.

Na scenie wystąpili eksperci z trzynastu organizacji: SoftArchitect, KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy, Opinia24, Minds&Roses, Difference, ABR Sesta, PowerGam, Kantar, Komitet Badań Radiowych, Adres:Media, Fundacja Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, Gemius oraz Zymetria.

A oto jak Prelegenci podsumowali swoje wystąpienia:

„Jako pomysłodawca Forum, angażujemy się w ciągłe doskonalenie metod, wymianę najlepszych praktyk oraz budowanie relacji między organizacjami. Tegoroczne Forum potwierdziło tylko zapotrzebowanie na tego typu inicjatywy, ale również utwierdziło nas w przekonaniu, że wspólna praca i wymiana doświadczeń w gronie ekspertów jest kluczowa dla rozwoju całej branży. W ten sposób dzięki Forum wspólnie tworzymy społeczność, która kształtuje przyszłość świata badań.” – Rafał Sobczak, CEO SoftArchitect.

„W erze, w której "dane stały się paliwem XXI wieku", ich jakość i wiarygodność nabierają kluczowego znaczenia. Jako społeczność Forum angażujemy się w doskonalenie metod i narzędzi, aby sprostać rosnącym wymaganiom zmieniającej się rzeczywistości. Naszym priorytetem jest wspieranie procesów zbierania wartościowych, rzetelnych danych, które będą stanowiły solidną podstawę dla podejmowania ważnych decyzji biznesowych.” – Grzegorz Kowalski, New Business Director, SoftArchitect.

„Wiedza o tym, jaki jest styl udzielania odpowiedzi w badaniu przez respondentów to możliwość zarówno poprawy jakości danych, jak i pogłębienia wniosków badawczych.” – Sylwia Pawłowska, starsza konsultantka ds. badań, Instytut Badań Rynkowych i Społecznych Ibris.

„Okazuje się, że w dzisiejszych czasach, kiedy utknęliśmy na poziomie cyfrowego korzystania z informacji, przeprowadzenie dobrego badania telefonicznego jest prawdziwym wyzwaniem. I główny problem dotyczy możliwości dotarcia do respondenta i utrzymania w nim ciekawości, do końca przeprowadzanego wywiadu.” – Sylwester Kućmierowski, prezes zarządu Adres:Media.

„Jakość badań jest absolutnym priorytetem, tu nie ma miejsca na kompromisy. Technologia, w tym AI, może nas wspierać w osiąganiu lepszych wyników, ale sama nie rozwiąże wszystkich problemów. Kluczem jest mądra kontrola – musimy świadomie monitorować dane, wykrywać anomalie i wspólnie z branżą opracowywać rozwiązania. Tylko dzięki połączeniu technologii, kreatywności i doświadczenia jesteśmy w stanie zapewnić najwyższą jakość badań, nawet jeśli oznacza to dłuższy czas realizacji.” – dr Paweł Jurowczyk, Strategy Business Director, ABR Sesta.

„Większość respondentów jest zadziwiająco konsekwentna i logiczna w swoich wyborach, nawet jeśli dostają trudne zadanie takie jak: wybory metodą MaxDiff lub Conjoint czy zadania rozłożone w czasie. Warto wykorzystać dane z badań projektując narzędzia do weryfikowania jakości panelistów.” – dr Barbara Krug, prezeska i właścicielka, Zymetria.

„Żyjemy w rzeczywistości, która wymaga od agencji badawczych skupienia maksymalnej uwagi na kwestiach rzetelności danych zbieranych w panelach, warto jednak abyśmy podczas pogoni za botami nie zapominali, że mamy również w Polsce w panelach rzetelne osoby, które są konsekwentne i uczciwie podchodzą do swojej roli.” – Agata Woźniakowska, Partner, Chief Operating Officer, Zymetria.

„Indywidualne potrzeby i zainteresowania respondentów kształtują ich zaangażowanie oraz chęć uczestnictwa w badaniach pro publico bono. Są gotowi poświęcić swój czas na badania dotyczące istotnych kwestii społecznych, cenią możliwość wyrażenia swojej opinii bardziej niż gratyfikację finansową.” – Tomasz Roszkowski, konsultant badań społecznych, Opinia24.

„W badaniach CAWI kluczowa jest nie tylko szybkość dostarczenia danych, ale przede wszystkim ich jakość. To my, badacze, kontrolując ją, jesteśmy jak selekcjoner drużyny – eliminujemy boty hurtowników, żeby zostawić w grze tylko tych, którzy dostarczają jakość, walczą o dobry wynik i „robią” różnicę.” – Dawid Gajda, Research Menager, Difference.

„Jakość danych to most między surowymi liczbami, a rzeczywistymi wnioskami. To prawda - każda odpowiedź ma znaczenie, ale tylko te zweryfikowane dają prawdziwy obraz. Badania CAWI wymagają więc ciągłej czujności, by dostarczać wyniki na najwyższym poziomie.” – Jakub Zgutka, Research Menager, Difference.

„Kluczową rolą w dynamicznie zmieniającym się środowisku cross mediów jest stałe doskonalenie i dostosowanie metodologii pomiaru. Powinny to być przemyślane decyzje, oparte na serii testów i obserwacji. Wymaga to od nas - badaczy i analityków - elastyczności i gotowości do innowacji, lecz także powściągliwości i krytycznego spojrzenia, tak aby zapewnić rzetelność i realną wartość w aktualizacji procesu badawczego.” – Aleksandra Załęska, szefowa badania Mediapanel Gemius.

„Jakość zebranych danych w Panelu jest wynikiem wielu procesów i złożonych procedur. Kluczowym zadaniem jest monitoring i wielowarstwowa kontrola, od rekrutacji po produkcję danych, tak aby zapewnić wiarygodne wyniki.” – Przemysław Demianowski, dyrektor ds. badań panelowych Gemius.

„Projektując badania, pamiętajmy, że gratyfikacja finansowa nie jest jedyną motywacją respondentów. Możemy dbać o zaangażowanie badanych, wiedząc, że to ludzie, którzy chętnie dzielą się opiniami na tematy dla nich ważne i interesujące.” – Weronika Nieciecka, konsultantka badań społecznych Mind & Roses.

„Warto rozważać regulacje prawne pod kątem szans biznesowych. Prawo to nie tylko obowiązki, ale również określone uprawnienia. Firmy świadomie śledzące nowe przepisy mogą zyskać realną przewagę konkurencyjną względem innych podmiotów działających na rynku.” – Iwona Aleksandrowicz-Strus, adwokat, Managing Associate w KWRK Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.

Partnerami II Forum Jakości Danych 2024 byli: Grupa Maspex, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Związek Pracodawców Ogólnopolskich Ponadregionalnych i Lokalnych Mediów Radiowych MOC FM, Polska Izba Artykułów Promocyjnych, Warszawska Szkoła Reklamy, KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy. Partnerami medialnymi wydarzenia byli Magazyn Brief, Brief.pl, Radio Kolor 103 FM oraz Marketing przy kawie.

Forum Jakości Danych to wydarzenie cykliczne, skierowane do przedstawicieli organizacji prowadzących badania, a także firm i instytucji, które reprezentują różne obszary specjalizacji wokół tematyki badawczej tj. osób zaangażowanych w badania terenowe, jakościowe, telefoniczne i online, które razem stanowią o spójności świata badań. Problematyka Forum Jakości Danych jest przedmiotem debaty czołowych światowych organizacji zrzeszających firmy badawcze, takich jak ESOMAR, IA i MRS. Po raz pierwszy w historii te organizacje połączyły siły, aby wspólnie wspierać inicjatywę Global Data Quality. Pomysłodawcą i organizatorem Forum Jakości Danych jest SoftArchitect, który w Global Data Quality działa jako Członek Rady ds. Integralności Danych organizacji Insight Association. Więcej informacji o wydarzeniu https://www.softarchitect.pl/forum-jakosci-danych.

Odwiedź także nasze media społecznościowe:

#JakośćDanych
#ForumJakości
#Badania